lauantai 24. marraskuuta 2012

Kaamosmasennus ja superdieetti

"Kaamosmasennustilassa esiintyy masennustiloissa ilmeneviä tavanomaisia oireita, kuten surullisuus, alentunut mieliala, ahdistuneisuus, ärtyneisyys, mielihyvän ja mielenkiinnon kokemisen menettäminen sekä arvottomuuden, syyllisyyden ja toivottomuuden tunteet. Oirekuvalle on ominaista unentarpeen lisääntyminen, fyysisen aktiivisuuden väheneminen, väsymys, seksuaalisten halujen heikentyminen, ruokahalun kasvu ja etenkin hiilihydraatti- tai tärkkelyspitoisten ruokien syöminen ja painon lisääntyminen. Tavanomaisesta masennustilasta poiketen oireet voimistuvat iltapäivisin. Kaamosmasennuksen oireet toistuvat vuosittain samaan aikaan talvisin. Oireet alkavat ilmetä yleensä lokakuussa, ovat voimakkaammillaan marraskuusta tammikuuhun ja lievittyvät helmimaaliskuun aikana." (Terveyskirjasto)

Jep, kuulostaa ihan multa! Olen ollut niin ahdistunut, että olen pohtinut jo vaikka mitä mielenterveyssairauksia. No joo, kyllä mä stressaan ja ahdistun helposti muutenkin, mutta loppusyksy on aina pahinta aikaa. Ja juuri tuo painonnousu (johtuen syömisestä) on syy siihen, miksei tähän aikaan vuodesta mulla koskaan ole ollut motivaatiota laihduttaa. Viimeksi asetin tavoitteeksi syödä normaalia ruokaa normaalissa rytmissä. Se on onnistunut, en ole napostellut pitkin päivää. Nälkäkään ei oikeastaan ole ollut. Herkkuja kyllä tekee mieli usein. Arkena olen melko hyvin pysynyt niissä erossa. Eilen ostin tutti frutti pussin (400g) josta meni eilen ehkä 150g-200g. Sitten tulikin huono olo. Onneksi ei ole tullut ihan älyttömästi syötyä, mutta ei kyllä ole tehnyt mieli liikkua yhtään. Väsyttää koko ajan, vaikka nukkuisi kuinka paljon. Kirkasvalolamppu eli valohoito varmaan auttaisi, se on ehkä ostettava veronpalautuksista ;)

Mä oon niin kateellinen ihmisille, jotka ovat aloittaneet elämäntaparemontin ja pysyneet siinä vuodenkin. Mä olen tehnyt elämäntaparemontin varmaan sata kertaa ja laihtunut aina 7-8kg. Joskus 10kg. Sen enempään en ole pystynyt. :( Mä oon päättänyt ilmoittautua fitfarmin superdieettiin, joka alkaa 7.1. Tiedän monia, jotka ovat sillä karistaneet usean kymmenen kiloa ja se voisi toimia mulle, kun turhaudun laihduttaessani kymmentä kiloa yli puoli vuotta. Eikä sillä hitaalla painonpudotuksella ole koskaan ollut mulle pysyviä tuloksia. Päinvastoin, ne samat kilot lihoo takaisin parissa kuukaudessa aina.

Olen aika innoissani superdieetin aloittamisesta. Jännittää, mutta tammikuussa on aina kova motivaatio pudottaa painoa. Mies tulee mukaan superdieettiin eli on helppo tsempata toisiamme! :)

Onko mulla superdieettaavia lukijoita?! Olisi kiva kuulla kokemuksia!

Loppuun vielä yksi toive ;)

weheartit

sunnuntai 11. marraskuuta 2012

Uutta yritystä

Nyt on paha olla kaikista herkuista, joten nyt tuntuisi hyvältä ajatukselta taas pyrkiä terveelliseen ruokavalioon. Jos pahin kaamosmasennus olisi takana päin, toivottavasti? Mutta nyt myös mies on halukkaana lähtemään herkuttomalle linjalle. Ongelma on vain siinä, että huomenna motivaatio ei ole niin korkea kuin nyt, kun on huono olo. Huomenna tekee taas mieli karkkia ja suklaata. Mutta aion sanoa EI. Nyt saa mässäily loppua!! Yritän muistaa aamulla vaa'alle, varmaan olen lihonut takaisin laihduttamani kilot :( Ainakin se on pelko. Toisaalta aina pääsee alaspäin jos haluaa, eikös?

Tarkoitus olisi yrittää nyt:

- syödä normaalia ruokaa normaalissa rytmissä
- syödä sellaista ruokaa, mitä mieli tekee (ei ns. laihdutusruokia mutta kuitenkin terveellisyys huomioiden)
- pyrkiä olemaan erossa herkuista ja roskaruoasta

Pitäisi onnistua. Nyt on tärkeämpää saada ruokarytmi takaisin kuin laihtua. Jos alan syömään hirveän vähällä kalorimäärällä vain superterveellistä ruokaa, niin motivaatio ei kauas kanna.

torstai 8. marraskuuta 2012

Pahoittelut hiljaisuudesta

Hei ihanat lukijat :)

Pahoittelen hiljaiselosta! Mulle syksyn pimein aika on aina - lähes poikkeuksetta - sellaista apeaa jolloin masennus ja väsymys valtaa mielen. Rakastan kyllä syksyä, mutta yleensä juuri elo-lokakuuta ja nyt taas huomaa, että mikään kunnon yöuni ei riitä. Elämässäni on myös ollut muita ahdistavia asioita, jotka ovat pyörineet päässä ja saaneet kyyneleet silmiin iltaisin. En halua tänne tuoda henkilökohtaisia ongelmia ja asioita vaan pitää tän blogin painonhallinta-asioissa.

No, joka tapauksessa. Hyviä uutisia: roskaruokaa ei ole tullut syötyä juurikaan. Ruokarytmi on pysynyt samana enkä ole kotona napostellut koko ajan. Huonot uutiset: suklaata tai karkkia olen syönyt melkein päivittäin. Nyt ainakin parin viikon ajan. Eli siitä pitäisi päästä pois. Unelma on edelleen se, että pääsisin vaikka edes 110 kiloon mutta mieluusti alle sataan. En tiedä miten siinä onnistuisin. Motivaatio ei kestä kauaa ja liikkuminen tuntuu pakkopullalta.

Katsotaan, jos innostuisin taas laskemaan kaloreita ja päivittelemään blogia! :)

keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Itku ja parku

Varoitan jo valmiiksi, että tämä teksti tulee sisältämään valivalivalitusta!

Moni varmaan ihmettelee, miksen ole vähään aikaan kirjoittanut. Siihen on monta syytä. Ensinnäkin lauantaina 6.10 olin ihanien ihmisten kanssa viettämässä päivää ja iltaa. Syötiin ravintolassa ja meillä oli tosi kivaa. Motivaatio oli ollut aika vahva, vaikka olin yhden viikon jo syönyt terveellisiä eväitä töissä (= joka aiheutti hirveät vatsakivut ja ummetukset, se taas söi motivaatiota). Sunnuntaina oli tarkoitus jo laskea kaloreita ja syödä terveellisesti mutta tuli liian suuri himo tehdä pitsaa ja ostaa kauhea säkki irtokarkkeja, jonka sitten toteutinkin. No koko viime viikko meni syödessä kaikkea epäterveellistä kuten karkkia, suklaata, pizzerian pizzaa, subway -patonkia jne. Motivaatio laihduttaa oli kadonnut TÄYSIN. Jumppiin en ehtinyt ja syysmasennus iski.

Osittain syytän motivaation  katoamisesta sitä, että aloin syömään terveellisiä eväitä työpaikalla. Miksi ihmeessä joka kerta kun laihdutan, mä kuvittelen laihtuvani terveellisillä eväillä?! Aina kun motivaatio laihduttaa on pysynyt usean kuukauden, olen syönyt ihan tavallista ruokaa. Nyt taas mä sorruin siihen uskoon, että kun syön lounaaksi 100g lihaa ja 200g kasviksia niin mä laihdun. Mut tästähän seurasi se, että iltaisin tekee ihan törkesti mieli kaikkia herkkuja, koska on lounaalla syönyt niin vähän!!

Vippaskonstit ja hiilariton ruokavalio ei siis toimi mulla, piste. Himo syödä kaikkea ihan tavallista ruokaa on liian suuri. Ja sitä ruokahimoa ei tavallista ruokaa syödessä ole. Nyt sitten olen syönyt tämän viikon isomman lounaan kuten lasagnea sekä kanakastiketta ja riisiä. Kaalilaatikkoa ajattelin myös tehdä.

Nyt olisi tärkeää löytää taas se rytmi takaisin, ettei koko ajan tee mieli roskaruokaa, karkkia ja suklaata. Mä oon myös masentunut siksi, että motivaatio on kadonnut ihan tyystin, olin niin energinen ja iloinen kun motivaatiota riitti ja laihduin. Nyt olen lihonut noin kilon, en onneksi enempää, mutta haluaisin taas saada painoa hiljaa alaspäin.

Nyt pari päivää varsinkin oon ollut koko ajan tosi huonolla tuulella, vittuuntunut, hermostunut ja koko ajan itkuinen. Eikä ole mitään syytä. Muuta kuin hormonit! Ja valoisuuden väheneminen tekee tän mulle joka hemmetin syksy.

Viimeinen pisara oli tänään, kun oon koko päivän henkisesti valmistautunut illan jumppaan. Sinne ajaessani olo jo tuntui paremmalta, ja tajusin, että siellä se olo paranee ihan varmasti ja saan purettua pahaa oloa. No arvatkaa miltä tuntui nähdä tyhjä parkkipaikka ja tajuta, että jumppa on ilmeisestikin peruttu tältä päivältä.. olin tosi lähellä, etten mennyt kauppaan ostamaan kilon karkkia ja suklaata ja sipsiä ja kaikkea. Mutta ajoin suoraan kotiin ja itkin.

Nyt vaan tuntuu ettei mikään huvita :(

lauantai 6. lokakuuta 2012

Harmitus

Jotenkin mua masentaa. Olen koko viikon laskenut tarkasti kaloreita, pysynyt sallituissa rajoissa. Liikuntaa tosin ei ole tullut harrastettua paitsi joogassa olin, koska illat ovat täyttyneet muista menoista. Vatsa on vaivannut edelleen, koko alavatsaa vihloo ihan hirveästi ja on painontunnetta. Olen tullut siihen tulokseen, että tämä johtuu ummetuksesta. Normaalisti vatsa toimii tosi hyvin, ja nyt kun se ei ole toiminut, niin tosi epämukavat kivut alavatsan ja kylkien alueella. En vaan tajua, mistä tää alkoi, koska olen syönyt kuituja ihan samalla tavalla kuin ennenkin (noin 25g/päivä). Viime viikonloppuna paino oli laskenut ja nyt alkuviikosta söin sitä ruisjauhosta tehtyä ruis-puolukka-puuroa aamupalaksi, niin olisikohan se pistänyt vatsan solmuun. Jätin sen kolmannen päivän jälkeen pois. Nyt on hieman parempi olo mutta paino on edelleen korkeampi. :( Ajattelin, että vihdoin saisin painon tasaisesti laskeamaan. No eiköhän se laske, kun vatsavaivat häviävät.

Tein myös keliakiatestin, joka oli negatiivinen. Ostin myös cupliton-lääkettä, joka hajottaa ilmaa pienemmäksi. Se on vähentänyt kipuja ainakin! Eniten jännittää tämän päiväinen, koska meillä on tyttöjenpäivä/ilta ja tulee syötyä enemmän kuin normaalisti. Mennään myös ravintolaan. No täytyy toivoa, että paino ei ihan älyttömästi nouse vaan lähtis vihdoinkin laskuun. Haluaisin jo kovasti päästä ensimmäiseen tavoitteeseen, joka on 120kg.

Jumppakin mulla jäi välistä tällä viikolla, samoin vesijuoksu. Huomenna päätin kyllä mennä uimahalliin niin tulee se treeni tehtyä siellä. Ja jos jaksais vielä sienestämään, olisi ihanaa. Ellei sada kaatamalla. ;)

keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Vatsavaivoja

Mun vatsa voi jotenkin huonosti. Tuntuu, että ilmaa on hirveästi, koko ajan kuuluu kummallisia ääniä ja murinaa, nälkä ei ole ollenkaan, eikä vatsa toimi. Sen täytyy olla uusien terveellisempien muutoksien syytä - syön kuitenkin paljon kuitua ja kasviksia päivässä. Olen koko viikon syönyt sitä ruis-puolukkapuuroa, ehkä ruisjauhot tekevät sen? Kuitua niissä on ainakin hirveästi. Eilen olin menossa koko päivän ja vatsaa turvotti älyttömästi, vaikka söin ihan terveellisesti (lounassalaatti ja välipalaksi maitorahka). Illaksi menin koulutukseen ja ennen sitä kävin ystävän kanssa syömässä lounaspaikassa, josta sai pitsaakin. Söin neljä pizzasiivua ja salaatteja ja vähän muutakin. Yritin pysyä maltillisena. Illalla kuitenkin nukkumaanmennessä vatsaa (vasemmalta puolelta kyljen läheltä) vihloi ihan älyttömästi. Sellainen tunne, kuin ilmakupla olis jäänyt jumiin sinne :D

Tää on niin inhottavaa. Mun vatsa on muutenkin todella herkkä. Närästystä on nyt ollut taas jatkuvasti - sitä lisää ihan selvästi paprika ja sipuli, joita syön paljon. Täytyy vissiin kokeilla niiden jättämistä pois. Välipalaksi söin banaanin ja luumun, jonka jälkeen tuli myös hirveä närästys. :( Toivottavasti vatsa alkais pikkuhiljaa tottumaan näihin muutoksiin, onhan tätä tehty pikkuhiljaa heinäkuusta saakka.

Mainitsin, ettei nälkää ole. Syön vähän puuroa aamupalaksi ja silti 11.30 lounasaikaan ei oikeastaan ole nälkä. Syön 400kcal aterian (tänään broileri-kasvis-couscous-ruokaa), jonka jälkeen ilma kertyy vatsaan. Välipalan aikaan klo 14 ei ole yhtään nälkä. Tänään jätin välipalan välistä ja söin vaan nuo pienet hedelmät, ja silti klo 16.30 ei ollut nälkä. Söin suunnilleen kourallisen jauheliha-kasvis-sekoitusta, ja nyt yli tunti ruokailusta on edelleen hirveän täysinäinen olo. Eikä vatsa toimi. Ärsyttävää!!! Työni on kuitenkin seisomatyötä, eli liiallisesta istumisesta se ei voi johtua.

Tänään oli jopa paino +1,3kg eiliseen vaikka eilisen kalorit oli 1900.

maanantai 1. lokakuuta 2012

Mukavaa lokakuuta

Tämä päivä on sujunut hyvin. Olen todella iloinen, että herkuton viikonloppu piti! Eikä edes tehnyt tiukkaa. Ostin miehelle suklaapatukan, eikä tehnyt mieli edes maistaa sitä. Jes! Olen nyt noin viikon ollut ilman mitään herkkuja. En siis ole missään herkkulakossa, vaan tämä on ollut ihan tiedostamatonta ja haluan tietysti nyt pudottaa painoa kun motivaatiota kerrankin on.

Viikonloppuna lähden ystävien kanssa viettämään iltaa, ja silloin en laske kaloreita! Muutenkin tuleva viikko tulee olemaan tosi kiireinen, mutta aion pysyä ruokasuunnitelmassa. Tässä vielä tämän päivän syömiset:

Aamupala: Ruis-puolukkapuuroa rasvattomalla maidolla.
Lounas: Kana-feta-salaatti, raejuustoa ja banaani.
Välipala: Maitorahka ja mustikkakeittoa.
Päivällinen: Jauheliha-kasvis-pataa. Kananmuna. Lasi kevyttä karpalomehua.
Iltapala: 0,5dl pähkinöitä, 2 ruisjälkiuunipalaa tuorejuustolla, kinkulla ja kurkulla. Lasi kevyttä karpalomehua.

Liikunnan osalta oli lepopäivä.

Ainiin, nyt on jo lokakuu. Alle 3kk jouluun, silloin aion olla huomattavasti kevyempi kuin nyt!