lauantai 24. marraskuuta 2012

Kaamosmasennus ja superdieetti

"Kaamosmasennustilassa esiintyy masennustiloissa ilmeneviä tavanomaisia oireita, kuten surullisuus, alentunut mieliala, ahdistuneisuus, ärtyneisyys, mielihyvän ja mielenkiinnon kokemisen menettäminen sekä arvottomuuden, syyllisyyden ja toivottomuuden tunteet. Oirekuvalle on ominaista unentarpeen lisääntyminen, fyysisen aktiivisuuden väheneminen, väsymys, seksuaalisten halujen heikentyminen, ruokahalun kasvu ja etenkin hiilihydraatti- tai tärkkelyspitoisten ruokien syöminen ja painon lisääntyminen. Tavanomaisesta masennustilasta poiketen oireet voimistuvat iltapäivisin. Kaamosmasennuksen oireet toistuvat vuosittain samaan aikaan talvisin. Oireet alkavat ilmetä yleensä lokakuussa, ovat voimakkaammillaan marraskuusta tammikuuhun ja lievittyvät helmimaaliskuun aikana." (Terveyskirjasto)

Jep, kuulostaa ihan multa! Olen ollut niin ahdistunut, että olen pohtinut jo vaikka mitä mielenterveyssairauksia. No joo, kyllä mä stressaan ja ahdistun helposti muutenkin, mutta loppusyksy on aina pahinta aikaa. Ja juuri tuo painonnousu (johtuen syömisestä) on syy siihen, miksei tähän aikaan vuodesta mulla koskaan ole ollut motivaatiota laihduttaa. Viimeksi asetin tavoitteeksi syödä normaalia ruokaa normaalissa rytmissä. Se on onnistunut, en ole napostellut pitkin päivää. Nälkäkään ei oikeastaan ole ollut. Herkkuja kyllä tekee mieli usein. Arkena olen melko hyvin pysynyt niissä erossa. Eilen ostin tutti frutti pussin (400g) josta meni eilen ehkä 150g-200g. Sitten tulikin huono olo. Onneksi ei ole tullut ihan älyttömästi syötyä, mutta ei kyllä ole tehnyt mieli liikkua yhtään. Väsyttää koko ajan, vaikka nukkuisi kuinka paljon. Kirkasvalolamppu eli valohoito varmaan auttaisi, se on ehkä ostettava veronpalautuksista ;)

Mä oon niin kateellinen ihmisille, jotka ovat aloittaneet elämäntaparemontin ja pysyneet siinä vuodenkin. Mä olen tehnyt elämäntaparemontin varmaan sata kertaa ja laihtunut aina 7-8kg. Joskus 10kg. Sen enempään en ole pystynyt. :( Mä oon päättänyt ilmoittautua fitfarmin superdieettiin, joka alkaa 7.1. Tiedän monia, jotka ovat sillä karistaneet usean kymmenen kiloa ja se voisi toimia mulle, kun turhaudun laihduttaessani kymmentä kiloa yli puoli vuotta. Eikä sillä hitaalla painonpudotuksella ole koskaan ollut mulle pysyviä tuloksia. Päinvastoin, ne samat kilot lihoo takaisin parissa kuukaudessa aina.

Olen aika innoissani superdieetin aloittamisesta. Jännittää, mutta tammikuussa on aina kova motivaatio pudottaa painoa. Mies tulee mukaan superdieettiin eli on helppo tsempata toisiamme! :)

Onko mulla superdieettaavia lukijoita?! Olisi kiva kuulla kokemuksia!

Loppuun vielä yksi toive ;)

weheartit

11 kommenttia:

  1. Moi Iiris!

    Mä kärsin myös noista kaamosmasennusoireista ja tunnistin ne viime vuonna. Joululahjaksi pyysin Valkee-lamput ja tiedän, että tästä asiasta on tutkimuksia puolesta ja vastaan, jos googlailee. Mun kokemukseni kuitenkin on, että se auttaa mua selvästi. Se on ihan sama vaikuttaako valo mun aivoihini vai onko se vain plasebo, kun se auttaa!

    Laitan valot korviini aamulla ennen kuin nousen sängystä ja pidän niitä maksimiajan 12 minuuttia. Aloitin viime talvena ensin 8 minuutilla ja lisäsin aikaa vähitellen 12 minuuttiin. Yleensä nousen sängystä ylös virkeämpänä, vaikka tietenkin edelleen väsyneenä - ei ne ihmeitä kuitenkaan tee. Mielialaan ja päivävireyteen mielestäni nuo kuitenkin vaikuttavat merkittävästi.

    Lopuksi vielä, tämä EI ole maksettu mainos (valitettavasti) eikä lääketieteellinen tutkinus, vain oma kokemukseni ;o)

    VastaaPoista
  2. Minusta tuntuu,e ttä minäkin kärsin jotakin syksymasennusta, vaikka täällä ei koko syksystä ole tietoakaan! :D Onneksi nyt ihan viikon sisällä olo on reipastunut! :) Tsemppiä sinullekkin ja oli kiva kuulla sinusta! :)

    Ja odotan mielenkiinnolla millasia tuloksia saat superdieetillä. Itse kun olen laihduttanut niin ihan aluksi lähti tosi nopeasti 15kg.. kun en syönyt lähes mitään.. ja vaikka aina sanotaan nopea laihdutus tuo kilot takas ei se mulla ainakaan tuonut :) Ennemminkin tälläinen hidas tempo tuo mulle ne kilot takas...! Eli oon itekki miettiny jotain tosi tehokuuria tähän parin kk sisään että pääsis kunnolla painossa alaspäin!!

    Hienoa kuulla, että miehesikin lähtee superdieettiin mukaan! Huikeesti tsemppiä!

    VastaaPoista
  3. Moikka!

    Itse ajattelin kanssa tammikuussa päräyttää superdiettikauden päällensä 7.1. ja sain myös miehenikin puhuttua ympäri ;) Tosin mä taidan joutua maksunaiseksi, sillä mies sanoi treenaavansa omien ohjelmien eikä Fitfarmista saatujen ohjeiden mukaan. Ja yksi kun sen maksaa, niin näkee naisten ja miesten ruokavaliot.. :)

    Itelläni loppui Lite pari viikkoa sitten ja oon yrittänyt sinnitellä treeneissä ja ruokavalion suhteen. Treenit on mennyt hyvin, paitsi aamnulenkkejä en oo tehnyt. Syömisetkin on mennyt vaa'an kautta, mutta tullu välillä otettua jotain pientä hyvää, jos siltä on tuntunut.

    Tsemppiä tulevalle kanssasuperdiettaajalle!

    VastaaPoista
  4. Eksyin blogiisi ekaa kertaa. Mielenkiintoista luettavaa. Superdietin uskon kyllä toimivan ja syksy tosiaan on aika masentavaa, mut pitää vaan aatella, et valoa kohti mennään.. ja ottaa voimaa kaikista pienistäkin innostavista asioista! Tsemppiä sulle hurjasti ja tuun tänne uudelleenkin vierailulle!!

    VastaaPoista
  5. Hei Iiris!

    Minullakin alkoi ilmetä noita kaamosmasennuksen oireita, joten aloin syömään D-vitamiinilisää. Oireet lievenivät, mutta kun yritin lopettaa D-vitamiinin käytön, alkoi ahdistus palaamaan. Saattaa olla tämäkin pelkkä plaseboefekti, mutta kunhan mieli pysyy virkeänä. Kun lähden kouluun, on pimeää, kun palaan kotiin, on pimeää. Ei ihme jos meenaa vähän masentaa. Syön kyllä monipuolisesti kasviksia ja kalaakin aina silloin tällöin, mutta olen silti kokenut D-vitamiinin auttavan itseäni.
    Suosittelen kyllä kokeilemaan, vaikka ymmärrän, ettei moni halua työntää mitään ylimääräsitä kroppaansa. Minulla vaikuttivat jo viikossa.

    Luin tosta superdieetistä ja vaikuttaa kyllä tarkalta, mutta varmasti toimivalta. Onnea dieettiin! Ihailen teitä, jotka pystytte pitäytymään tietyissä ruokavalioissa. Itse lipsahdan aina heti ensimmäisellä viikolla, joten en viitsi edes yrittää.

    VastaaPoista
  6. Meillä on kirkasvalolamppu. Olen säätänyt sen yleensä niin, että se syyttyy pari tuntia ennen heräämistä. Näin olen herätessäni ihan virkku kuten kesälläkin. Ja ihan jostain Biltemasta tms. se ostettiin eli ei mikään kovin kallis. Mulla on ihan samanlaisia jaksamisongelmia nyt - toki kun lapset sairastaa niin vielä rankempaa kun ei pääse ulos vaikka haluaiskin.

    VastaaPoista
  7. Heippa, sun tekstejä vilkaistuani tuli heti sellanen olo, että sulla on syömishäiriö, tarkemmin BED. Ei silloin pysty omin neuvoin laihtumaan. Oletko käynyt lääkärin juttusilla? BED:iin on olemassa monia toimivia lääkityksiä. Joillakin pelkkä seronil saattaa lievittää oireia. Sun kantsis ehdottomasti pysyä erossa noista "superdieeteistä" - huijaat vaan itseäsi. Melkein sama asia, jos nyt "päättäisit" lähteä juoksemaan maratonin, ei se vaan onnistu.

    Ota vaikka tavoitteeksi pysyä puoli vuotta nykyisessä painossasi ja päästä eroon hallitsemattomasta syömisestä. Sen jälkeen kokeile ottaa tavoitteeksi tiputtaa esim.20kg/vuosi. Näillä konstein olet tavoitteessasi parissa vuodessa. Jollet tee muutoksia vastuullisesti, omaa kehoasi ja mieltäsi kuunnellen, olet parin vuoden kuluttua samoissa lukemissa kuin nyt, kenties jopa painavampi.

    Sinun kannattaa myös tutustua erilaisiin selfhelp-kirjoihin, jotka eivät käsittele laihtumista, vaan mielen ja ajatusten hallintaa (googlaa mindfulness). Tiesitkö, että ahmimishäiriöisille on myös omia vertaistukiryhmiä olemassa?

    Toivottavasti et ottanut tämä viestiä kettuiluna, koska sitä se ei ole. Itselläni on aikoinaan ollut suuria ongelmia syömisen suhteen, joten voin arvata millaisia fiiliksiä käyt läpi.

    "Pakkaa laukkusi huolellisesti ja lähde liikkeelle.
    Kävele. Kävele. Kävele jokaista askeltasi kuunnellen. Yksi askel kerrallaan. Vaikka jotkut juoksisivat ohitsesi nauraen, sinulla on oma tahtisi ja sinä ETENET. Kerran tulee se päivä jolloin olet perillä."

    t. mama

    VastaaPoista
  8. Moikka.

    Mulla myös samaisia kaamosmasennuksen oireita. Oon ihan kokoajan tosi väsynyt, enkä jaksa keskittyä yhtään mihinkään. :(

    Minä aloitan kanssa tammikuussa Fitfarmin SuperDieetin. Kiva kun saa lueskella sitten toisenkin ihmisen kokemuksia kyseisestä dieetistä.

    VastaaPoista
  9. Hei, minulla olisi sinulle haaste blogissani!
    http://parasite-child.blogspot.fi/2012/11/kymmenen-kirosanaa-ja-yksi-totuus.html

    VastaaPoista
  10. Tämä on kyllä todella rankkaa. Mullakin on nyt kaamosmasennus mennyt ihan ihmeelliselle asteelle kun en saa liikunnastakaan sitä normaalia endorfiinipyrähdystä. Ja silti en saa unta öisin. Yritän nyt pysyä vaan jotenkuten ruodussa ja harjoitella syömistä edelleen saamillani ohjeilla+liikkua, liikkua, liikkua. Ehkä pitäis mennä solariumiin?

    VastaaPoista
  11. Mä nyt oon kommentoinut tänne jo monta kertaa mutta sinulle löytyy haaste blogistani http://aitikuosiin.blogspot.fi:)

    VastaaPoista