keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Itku ja parku

Varoitan jo valmiiksi, että tämä teksti tulee sisältämään valivalivalitusta!

Moni varmaan ihmettelee, miksen ole vähään aikaan kirjoittanut. Siihen on monta syytä. Ensinnäkin lauantaina 6.10 olin ihanien ihmisten kanssa viettämässä päivää ja iltaa. Syötiin ravintolassa ja meillä oli tosi kivaa. Motivaatio oli ollut aika vahva, vaikka olin yhden viikon jo syönyt terveellisiä eväitä töissä (= joka aiheutti hirveät vatsakivut ja ummetukset, se taas söi motivaatiota). Sunnuntaina oli tarkoitus jo laskea kaloreita ja syödä terveellisesti mutta tuli liian suuri himo tehdä pitsaa ja ostaa kauhea säkki irtokarkkeja, jonka sitten toteutinkin. No koko viime viikko meni syödessä kaikkea epäterveellistä kuten karkkia, suklaata, pizzerian pizzaa, subway -patonkia jne. Motivaatio laihduttaa oli kadonnut TÄYSIN. Jumppiin en ehtinyt ja syysmasennus iski.

Osittain syytän motivaation  katoamisesta sitä, että aloin syömään terveellisiä eväitä työpaikalla. Miksi ihmeessä joka kerta kun laihdutan, mä kuvittelen laihtuvani terveellisillä eväillä?! Aina kun motivaatio laihduttaa on pysynyt usean kuukauden, olen syönyt ihan tavallista ruokaa. Nyt taas mä sorruin siihen uskoon, että kun syön lounaaksi 100g lihaa ja 200g kasviksia niin mä laihdun. Mut tästähän seurasi se, että iltaisin tekee ihan törkesti mieli kaikkia herkkuja, koska on lounaalla syönyt niin vähän!!

Vippaskonstit ja hiilariton ruokavalio ei siis toimi mulla, piste. Himo syödä kaikkea ihan tavallista ruokaa on liian suuri. Ja sitä ruokahimoa ei tavallista ruokaa syödessä ole. Nyt sitten olen syönyt tämän viikon isomman lounaan kuten lasagnea sekä kanakastiketta ja riisiä. Kaalilaatikkoa ajattelin myös tehdä.

Nyt olisi tärkeää löytää taas se rytmi takaisin, ettei koko ajan tee mieli roskaruokaa, karkkia ja suklaata. Mä oon myös masentunut siksi, että motivaatio on kadonnut ihan tyystin, olin niin energinen ja iloinen kun motivaatiota riitti ja laihduin. Nyt olen lihonut noin kilon, en onneksi enempää, mutta haluaisin taas saada painoa hiljaa alaspäin.

Nyt pari päivää varsinkin oon ollut koko ajan tosi huonolla tuulella, vittuuntunut, hermostunut ja koko ajan itkuinen. Eikä ole mitään syytä. Muuta kuin hormonit! Ja valoisuuden väheneminen tekee tän mulle joka hemmetin syksy.

Viimeinen pisara oli tänään, kun oon koko päivän henkisesti valmistautunut illan jumppaan. Sinne ajaessani olo jo tuntui paremmalta, ja tajusin, että siellä se olo paranee ihan varmasti ja saan purettua pahaa oloa. No arvatkaa miltä tuntui nähdä tyhjä parkkipaikka ja tajuta, että jumppa on ilmeisestikin peruttu tältä päivältä.. olin tosi lähellä, etten mennyt kauppaan ostamaan kilon karkkia ja suklaata ja sipsiä ja kaikkea. Mutta ajoin suoraan kotiin ja itkin.

Nyt vaan tuntuu ettei mikään huvita :(

6 kommenttia:

  1. Hei Iris! :) Älä menetä uskoasi itseesi. Olet päässyt jo niin hienoon alkuun! Välillä tulee huonompia aikoja, välillä parempia. Minullakin oli aikamoinen masennuksen kuukausi, mutta jotenkin nyt tällä ja viime viikolla olo on parantunut huimasti. En vieläkään syö kovin terveellisesti ja liikuntakin on muisto vain, mutta pikku hiljaa :)

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla sinusta! Aloinkin pelätä pahinta, kun postausta ei kuulunut, mutta kyllä sä pääset tästä eteenpäin, ihan varmasti! Sama on ollut minullakin, terveellisesti syöminen on ollut pienesti hukassa, ja kaikenlisäksi jouduin jäämään vielä saikulle, eli se siitä normaalista arkirytmistä. Vaikka niin kuvittelin, että kotona ollessa saan keskittyä vain oikein syömiseen, niin eipä se ihan niin mennyt. Mutta toisaalta olen tyytyväinen, että olen saanut pidettyä karkin ja sipsien määrän hyvin vähäisenä. Sekin siis edistystä aiempaan.

    Itse olen tullut myös siihen tulokseen, että normaali lautasmallisysteemi on kaikkein toimivin tapa saada painoa alas. Koska minäkin kaipaan sitä normaalia ruokaa, en pärjäisi yksitoikkoisella ruualla. Syön myös hiilihydraattia, mutta valikoiden ja maltilla. Koska liiasta vaaleasta vehnästä saan huonon olon, sydämentykytystä yms. Korvaan osan perunasta/riisistä/pastasta lämpöisillä kasviksilla, lisäksi lautasella on salaattia ja jokin lihajuttu. Leipä on aina tummaa ja syön sitä muutamia viipaleita/pv. Noilla yksinkertaisilla ohjeilla tiputin jo kerran 40 kiloa, mutta kuinkas sitten kävikään.... :)

    Kilokaupalla tsemppiä jatkoon. Kyllä se taas siitä lähtee kun vähän tuumailee :)

    - Heidi

    VastaaPoista
  3. Tsemppiä ja voimia sulle, kyllä me jaksetaan jatkaa, vaikka välillä olisikin vaikeampia aikoja! :)

    VastaaPoista
  4. Kaikilla on välillä sama fiilis ja se on kyllä ihan syvältä, tsemppiä sinulle!

    VastaaPoista
  5. Tsemppiä kovasti! Eksyin blogiisi toisen blogin kautta ja jäänpä samalla lukijaksi.
    Tuo on niin tuttua aloittaa kovalla innolla ja tsempillä ja kohta jo masentaakin ja kaikki kielletyt maistuu.

    Itse olen löytänyt itselleni sopivan linjan jossa en niinkään koe jäävän niitä herkkuja paitsi kun hieman muokkaamalla syön edelleen "pizzaa", "hampurilaisia" ja "tortilloja" unohtamatta... muokkaan vaan ne vähähiilariseksi ja täten saan safkasta sellaisen joka tyydyttää himot täysin eikä tuu noita illan repsahduksia.

    Ei muuta ku pää pystyyn ja eteenpäin =)

    Tervetuloa myös poikkeen mun blogissa joka toki on vasta hiljattain alotettu. http://kropparemonttiin.blogspot.fi/

    -Jeme

    VastaaPoista
  6. Tekstisi kuulostaa niin minulta! En vain osaa omia ajatuksiani aina sanoiksi purkaa vaikka minullakin on blogi, viikko sitten aloitettu. Tervetuloa vasta vierailulle. http://itsekurikoetuksella.blogspot.fi/

    Huomasin profiilistasi, että olet Helsingistä. Saanko udella että mistäpäin? Pistä vaikka mulle mailia: marjatar@gmail.com tai tule kertomaan blogiini. Ehkä voisimme tsempata toisiamme!!

    VastaaPoista