maanantai 28. tammikuuta 2013

Mielipiteitä vaa'an ja sykemittarin ostoon

Olen pitkään halunnut ostaa uuden vaa'an, jo kolmisen vuotta. Nimenomaan sellaisen kehonkoostumusmittarin. En ole koskaan sellaista kokeillut, enkä tiedä miten toimii. Omronilla on kahdenkin mallista, joten mitä eroa niillä on?

Omron BF-508
Omron BF-511
Onko sinulla jompaa kumpaa vaakaa? Millaisia mielipiteitä?

Sitten sykemittariasiaa. Huomenna olisi  tarkoitus mennä sellainen ostamaan, joten toivottavasti saan vielä tämän illan aikana mielipiteitä ja kokemuksia! :) Mulla ei ole hajuakaan millaisia sykemittareita on, mitä ominaisuuksia niissä on. Lähinnä se kiinnostaa, onko 100€:n mittarista mihinkään, koska itsellä ei ole varaa 300€ mittariin?

Löysin nimittäin kaksi mallia, jotka sopivat aloittelevalle kuntoilijalle: FT4 ja FT7.

FT4

FT7
Itse olen päätymässä tuohon FT4:ään, koska ainakin Polarin sivulla sanottiin sen piippaavan, kun syke nousee liian korkealle tai laskee liian matalalle.

Joten nyt lukijat, kommentoi jos sinulla on joko sykemittari tai kehonkoostumusmittari!! 

11 kommenttia:

  1. Mulla on ollut aikaisemmin polarin joku perusmittari, joka hoiti hommansa ihan hyvin siihen mihin minä sitä käytin. Näytti kalorinkulutuksen, piippas jos poistuttiin halutulta sykealueelta ja näytti muistaakseni kuntoilun kestonkin. Ja mun oli vain tylsän tummanharmaa (ei niitä silloin joskus ollut muun värisinä..)

    Kehonkoostumusmittarista mulla ei ole mitään kokemusta. :)

    VastaaPoista
  2. mulla on sykemittari, ei kylläkään polarin vaan suunnon. Olen ollut tyytyväinen, vaikka suunnosta kuulee aika useasti negatiivisia kommentteja :)en uskaltais ite hommata tuota kehonkoostumusmittaria, tuskin se mua enää ees mittais :D oon varmaan niin toivoton tapaus.

    VastaaPoista
  3. Mulla on ollut varmaan 10 vuotta Polarin perusmittari ja on toiminut moitteettomasti. Mittari kertoo treenin keston, kalorit, keski- ja maksimisykkeen.

    Onhan siinä kaikkia muitakin hienoja toimintoja, mutta noita on tullut käytettyä.

    Väriltään se on semmoinen jännän oranssi, olen siitä väristäkin tykännyt kaikki nämä vuodet.

    Itse en oikein luota noihin halpisvaakojen tuloksiin, vaan käyn pari kertaa vuodessa inbody- mittauksessa.

    VastaaPoista
  4. Aloitetaan vaa'oista. Multa löytyy Omronin kehonkoostumusmittari, tosin vanhempaa mallia kuin nuo. Mun vehje mittailee painon lisäksi rasva%, viskeraalisen rasva (sisäelinten ympärillä olevan), luustolihasprosentin sekä lepoaineenvaihdunnan. Mulla on myös perus henkilövaaka ja esim. perus painoa mitatessa noissa löytyy eroa, Omronilta tulee 1-1,5kg suurempi luku kuin tavisvaa'assa. En osaa sanoa, kuinka luotettavia ja tarkkoja arvoja nää Omronit antaa noiden muiden lukujen suhteen, mutta saapahan sillä ainakin jonkilaista osviittaa siitä, että lähteekö sitä rasvaa kehosta vai ei. Aina kun se pelkkä vaa'an tuoma kilomäärä ei kerro kaikkea. Mutta kuten täällä jo on kerrottukin, Inbody -mittaus on paras vaihtoehto jos rasvoja haluaa mittauttaa. Mittauksessa voi käydä n. 3-4 kk välein.

    Polarit sykemittarit on hyviä, varsinkin aloittelijalle. Itselläni on ollut parikin Polaria. Ensimmäinen oli perusmittari ja toinen oli hieman paremmin varusteltu. Oon tykännyt molemmista ja ne on helppokäyttöisiä kun saa ihan suomeksi kaikki asetuksista laittaa. Itse suosittelen Polaria aloittelijalle :)

    Tsemppiä valintoihin ja jatkoon! :)

    VastaaPoista
  5. Meillä on salilla (ja toisellakin salilla on) tollanne omronin kehonkostumusmittari. Kertoo kyllä nuo arvot, mutta esim rasvaprosentin meidän salilla se heittää päin prinkkalaa. Itse en niihin luota, mutta jos aina mittaa täysin samoissa olosuhteissa (kotonahan se onnsituu) ja samaan aikaan niin eiköhän niillä ainakin kehitystä pysty jonkin verran seuraamaan.

    Mä kävin kans sen sykemittarin ostamassa vkl ja mulla oli kans mielessä tuo Ft4 tai seiska-. Päädyin kuitenkin siihen suuntoon, koska siinä ei ollut yhtään ylimääräistä, noissa Polareissa olisi ollut justiin ne piippaukset ja se, että ne kertoo kuinka paljon rasvaa on palanut jne. Kannattaa haastatella myyjältä kaikkia ominaisuuksia, noiden eroja ja ottaa siihen vielä juurikin joku Suunnon perusmalli vertailun alle :) Ja muista pyytää että saat kokeilla käteen!

    VastaaPoista
  6. Mullon ft7 ja tykkään! Piippailee myös kun sykkeet menee yli rajojen. Ja polarit on yhteensopivia salin laitteiden kanssa.

    VastaaPoista
  7. Itse vuodenvaihteessa hankin Polarin ft40f-mallin. Ja itse olen kyllä tykästynyt sen käyttöön. Se on koukuttavaa! :D
    Se kertoo peruskalorinkulutuksen, keskiarvo- ja maksimisykkeen, ja sen, millaista treeni on ollut (rasvanpolttoa vai kestävyystreeniä). Lisäksi se piippailee tosiaan kun asetetut sykerajat ylittyy (äänet saa halutessaan poiskin).
    Kaiken kaikkiaan sykemittarin käyttö on todella helppoa, alottelijalle sopii halvempikin malli.
    Jos olisin kova lenkkeilemään, niin silloin olisin saattanut pistää enemmänkin rahaa mittariin, jossa on paikannin, jolloin esimerkiksi lenkkien pituudet kirjautuisivat automaattisesti muistiin. Mutta jos lenkkeily ei ole sun juttu, niin silloin sitäkään ei tarvitse.

    Itsellä on myös kehonkoostumusvaaka, tosin sellainen missä ei ole edes tuota käsikahvaa. Sen jälkeen kun kerran kävin Inbody-mittauksessa, jäi saman tien vaa'an rasvaprosenttimittaukset tekemättä. Sen verran heitti tulokset, luotan enemmän Inbodyyn. :D

    Kummankin laitteen hankinnassa kannattaa käyttää hieman aikaa ja googletella rauhassa netissä muiden kokemuksia. Myyjillä kun toisinaan saattaa olla ihan omanlaisensa intressit siitä mitä suosittelevat ja kaupittelevat ;)

    VastaaPoista
  8. Minulla on tuo ft4. Muuten ihan ok, mutta eipä siitä oikein mitään muuta iloa saa kuin kalorinkulutuksen ja sekin on vain suuntaa-antava. Itse uskon, että se näyttää minulle liian optimistisia lukemia, koska sykkeeni on aika korkea aina. Siis sykkeen se tietysti näyttää, mutta en minä oikein tiedä, mitä minä silläkin tiedolla teen... Nyt ostaisin sellaisen, johon saa liitettynä jonkinlaisen matkamittarin, ft4:ään ei saa. Mutta jos sinulla on esim. sellainen puhelin, joka mittaa matkan, niin sitten tuo ft4 on ihan ok, varsinkin, kun se oli ihan kohtuuhintainenkin.

    VastaaPoista
  9. Mulla on vanhoja Polarin mittareita ja Suunnon tc4 nyt ollut. Nyt tuo suuntokin pimahti kokonaan eikä ole varaa oikeastaan minkäänlaiseen mittariin. Tykkäsin suunnosta kovasti, haluan että mittari tallentaa treenitiedot edes kuukaudelta. Mun aikaisemmat polarit eivät sitä ainakaan tehneet. Luulen että mikä tahansa sykemittari piippaa jos noi sykerajat ylittyvät tai alittuvat. Mulla on paikannin tuohon Suuntoon myös olemassa, mutta olen tainnut käyttää sitä viimeksi esikoista odottaessa kun kävin vielä aktiivisesti hiihtämässä:)

    Aiheesta kolmanteen, sinulle on tunnustus blogissani!

    VastaaPoista
  10. Heippa! Sinulle on tunnustus osoitteessa http://treenihulluksi.blogspot.fi/2013/01/tunnustus.html :)

    VastaaPoista
  11. Kommentoin nyt vielä, vaikka taisit päätöksesi jo tehdä.

    Mulla on tuo Omronin BF-511 ja olen myös käynyt InBodyssa. Kerroinkin tuloksista blogissani mutta tähän lyhyesti. Mun kohdalla ne näyttävät aika samoja tuloksia. Toki erojakin löytyy etenkin lihasmassan kohdalla. Painolukema on mulla ihan sama vaa'alla, kehonkoostumusvaa'alla ja InBodyssa.

    VastaaPoista