maanantai 6. elokuuta 2012

Mietteitä ruoasta

Syön päivittäin noin 1800 kcal. Hiilihydraatteja 150-160g, proteiinia 80g ja rasvaa 80-110g. Tänään on ollut vaikea saada kaloreita kasaan ja kiloklubi sanoo, että olen syönyt liikaa tyydyttyneitä rasvahappoja (34% kun suositus on alle 33%). Tiedän, ettei pitäisi pohtia tätä ja olla kärsimätön, mutta pakostikin mietityttää voiko tällä ruokavaliolla laihtua? Olen aina saanut painon putoamaan hyvin, kun olen syönyt kiloklubin suositusten mukaan. Nyt paino ei ole tippunut taas muutamaan päivään, ja se ihmetyttää. Periaatteessahan ihmisen pitäisi laihtua, jos syö vähemmän kuin kuluttaa, eikä ravinnolla sinällään ole merkitystä. Näin teoriassa. Toki jokaisen ihmisen peruskulutus on eri, ja itse väitän, että mun peruskulutus on melko pieni koska lihon todella helposti, aineenvaihduntani on hidas (vaikka juon koko ajan silti ei pissata) jne. Tässä esimerkki tämän päivän ruoista:

Aamupala: Kaura-, ohra- ja ruishiutalepuuro pellavansiemenrouheella, vehnäleseillä ja kevytmaidolla.
Lounas: Tomaatti-mozzarella-pestoleipä, banaani, 100g turkkilaista jogurttia sekä paistettu kananmuna.
Välipala: 4 siivua meetvurstia sekä omena
Päivällinen: Lautasellinen makkarakeittoa sekä ruisnäkkäri ingmariinilla. Jonkun ajan päästä 16 mantelia.
Iltapala: Aion syödä 250g rahkajogurttia + 150g mansikoita

Noh, täytyy katsoa miltä paino näyttää tulevina päivinä. Toivottavasti vähemmän :)


7 kommenttia:

  1. Mä päätin tässä projektissani olla laskematta kaloreita. Oon lisännyt proteiinin saantiani ja kasvisten määrä on noussut nollasta ainakin 500 grammaan päivässä. Koitan ajatella niin että kerta syön terveellisesti, enkä herkuttele kun satunnaisesti + liikun kuutena päivänä viikossa vähintään puolituntia niin mun on pakko laihtua (vaikka sitten hitaasti mutta varmasti) koska mun elämäntavat on sillon paljon terveellisemmät kun aikasemmin. Saa nähdä kauanko toimii projekti tällä tavalla tai tarviiko munkin alkaa käyttää kiloklubia taas joskus. Mun mielestä se on vaan tosi stressaavaa kun pitää kaikki punnita ja kirjata ylös.

    Tsemppiä tuleville päiville, uskon että paino kyllä laskee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olen koittanut muuttaa elämäntapojani niin, etten laske kaloreita. Se ei oikein vaan mulla toiminut, kun söin helposti liikaa, koska kuvittelin syöneeni tosi vähän. Todellisuudessa kun laskin kaloreita, söin kulutuksen verran. :( Mutta parempihan se on, jos pystyy laihduttamaan ilman kalorilaskentaa. Mä itse tykkään kiloklubista myös siksi, että nään heti kuinka paljon kuitua,kasviksia,proteiinia yms olen saanut :)

      Kiitos tsempistä, uskon kyllä, että paino laskee, koska syön kuitenkin niin terveellisesti.

      Poista
  2. Olisivatkohan ainakin osa noista tyydyttyneistä rasvahapoista tullut manteleista ja turkkilaisesta jugurtista? En olisi siitä niin huolissaan, Mantelit sisältävät luonnollista hyvää rasvaa kuten pähkinätkin, ja mielummin osta maitotuotteet ym. rasvaisina ja ns. aitoina, kun väkisin vähärasvaistettuna, silloin sinne on pitänyt änkeä yhtä sun toista mukaan, jotta maku ja näky säilyisi hyvänä. Yleensä myös näissä vähärasvaisissa tuotteissa on enemmän hh:ja/sokeria. Vaikka en yritäkkään olla vähähiilihydraattisella dieetillä tms, katson silti kuitenkin hiilihydraattien/tuotteiden yleisen laadun ja suosin mahdollisimman luonnollisia milloin mahdollista :)

    Mielestäni kuitenkin ruokavaliosi näyttää ihan hyvältä, nam voisinpa jakaa iltapalasi ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Manteleissa on tyydyttymättömiä rasvahappoja eli ne pitäis olla kiloklubinkin mukaan terveellisiä. Minäkin suosin mahdollisimman luonnollisia tuotteita, siksi en ostakaan mitään rasvatonta jos on vaihtoehto ns. "normaalillekin" tuotteelle. Mä olen vähentänyt ihan hirveästi hiilihydraattien määrää: ennen söin ensinnäkin karkkia joka päivä useamman sata grammaa, sen lisäksi leipää helposti 5-7 viipaletta. Nykyään menee 1-2 näkkäriä tai jälkiuunipalaa päivässä enintään, eikä karkkia yhtään. :)

      Yritän syödä myös mahdollisimman "helposti" eli syödään miehen kanssa samaa ruokaa enkä ala muuttamaan sitä, ja myös sellaisia ruokia mistä tykkään. Niin silloin ei tule niitä mielitekoja ja repsahduksia niin paljon (kokemusta miljoonasta aiemmasta laihdutuksesta)!

      Poista
    2. Ainiin ja Eli, saanko vielä sun blogin osoitteen? :) Olisi kiva tulla katsomaan.

      Poista
  3. Vinkki: jätä kaikki viljatuotteet pois, ja vaihda margariini oikeaan voihin tai houmoukseen. Nosta proteiinin saantia ainakin 130g/vrk. Kalorivaje pitäisi olla noin -500. Itse kuvittelin sen pitkään olevan omalla kohdallani 1400kcal päivässä (olen 165cm) mutta tuo onkin vain perusaineenvaihduntani. Sitten aloin syömään 1000 (tai 1100) kcal päivässä ja tiputin ylimääräiset 11kg:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En aio jättää viljatuotteita pois, pidän niistä ja ne on tärkeä osa mun ruokavaliota. Vatsa ei toimi, jos en syö viljaa (ja olen lapsesta saakka syönyt aamulla puuron). Mitä vähemmän muuttaa ruokavaliotaan, sitä paremmin onnistuu eikä kyllästy laihduttamaan muutaman kuukauden päästä. Noudatan pitkälti Patrik Borgin rentoa painonhallintaa :)

      Kalorivaje pitääkin olla sen -500kcal jos haluaa pysyviä ja pitkäkestoisia tuloksia. Mulla se on kylläkin noin 700kcal tällä hetkellä (syön 1800kcal). Sitten mitä lähemmäs normaalipainoa pääsen niin sitten tietysti täytyy tiputtaa kalorimäärää, mutta nyt se on hyvä pitää korkealla kun ylipainoa on 65kg. :)

      Poista