torstai 14. helmikuuta 2013

Vastauksia arvonnan kysymyksiin


Kiitos ihanat lukijat hyvistä kysymyksistä! Näihin oli mukava vastata :) Vastaan toki uusiinkin kysymyksiin, jos joku vielä arvontaan osallistuu. Mutta tässä tähän astiset vastaukset. Olen jaotellut kysymykset kolmeen aihepiiriin.  


SUPERDIEETTI


Mikä on sellainen herkku/ruoka, josta on ollut vaikeinta luopua dieetin aikana?

Ehkä vaikeinta on ollut luopua leivästä. Ja juustosta!

Minua kiinnostaisi tietää, oletko harkinnut, että lähtisit SD:n päätyttyä Fitfarmin pt-asiakkaaksi vai aiotko jatkaa matkaa ominpäin extran jälkeen?

En ole juurikaan tutustunut Fitfarmin pt-valmennukseen ennen tätä kysymystä, ja onhan se aika hintavaa minun tuloihin ja menoihin nähden, joten tuskin tulee lähdettyä. Hieno mahdollisuus olisi kyllä. Extran jälkeen en näillä näkymin aio jatkaa ominpäin, vaan houkuttaisi Liten Weight-loss ryhmä! Olen kuullut hieman ruokavaliosta, joka on melko erilainen kuin SD:ssä niin saisi vähän vaihtelua. Täytyy vaan toivoa että huhti/toukokuussa sellainen alkaa :)

Onko SD:n aikana joku ruokalaji alkanut tökkimään?

No toisinaan kaipaisin värikkäitä kasviksia, kuten porkkanaa ja tomaattia, mutta en nyt voi sanoa, että vihreät kasvikset varsinaisesti tökkivät. Ehkä maitorahka kaikista eniten väli- ja iltapalassa, mutta alas ne menee.

Onko SD:n noudattaminen ollut helppoa vai onko siinä ollut jotain vaikeaa tai jotain mikä ei yhtään huvittaisi? Esim. aikataulut, ruokailut, treenit..?

On ollut yllättävän helppoa. Ruokavalioon on jo tottunut. Treeniähän en ole tehnyt kuin sen yhden kerran ennen sairastumista, mutta tykkäsin siitäkin. Aion aloittaa treenit ensi viikolla! :)

Minkä yhden ruoka-aineen haluaisit olevan terveellistä ja diettiin sopivaa? Eli esim. vaalea leipä olisi yhtä terveellistä kuin vaikkapa kurkku tai tavalliset jugurtit yhtä rasvattomia ja sokerittomia kuin maustamattomat luonnonjugut jne. Ei nyt lasketa karkkeja,pullia tai keksejä mukaan :)

Mä olen välillä toivonut, että kananmunan keltuaiset olisivat sallittuja :D Valkuaisethan ovat, mutta ne maistuu ihan pahvilta pelkiltään! Joten söisin mielelläni keitettyjä kananmunia, nam. Muuten olen oikeastaan tyytyväinen,että leipä yms mun ”herkut” on kiellettyjä, niin opin niistä eroon jossain vaiheessa!


ELÄMÄNTAPAMUUTOS YLEISESTI

Mikä on ollut paras juttu/saavutus mitä laihduttaminen ja elämäntapamuutokset on sun elämään tuonut? Sekä: Mikä on ollut parasta projektissasi tähän mennessä?


Hirveästihän en ole vielä saavuttanut, mutta kyllä säännöllisen ja terveellisen ruokailun myötä keho voi paljon paremmin. Ei ole vatsavaivoja, päänsärkyä eikä turvotusta. Väsymys ei kylläkään ole lähtenyt, enkä juurikaan tunne itseäni energisemmäksi. Toivotaan, että kaikki positiiviset muutokset ovat vielä edessä ;) Eniten iloitsen siitä, että olen vihdoin saanut aikaiseksi aloittaa elämäntapamuutoksen kunnolla!

Kuka on paras tukijasi tässä projektissa ja miksi?

Mies, koska hänkin on mukana samassa dieetissä, niin on helppo tukea toisiamme.


Missä näet itsesi vuoden päästä? Oletko päässyt tavoitteeseesi ja mitkä asiat ovat vaikeuttaneet matkaasi?

Vuoden päästä olen hoikistunut huomattavasti, mutta normaalipainoon on vielä matkaa noin 20kg. Suurin työ on kuitenkin takanapäin. Olen innostunut myös liikunnasta. Ehkä vielä opettelen hillitsemään herkkupäivien syömistä ja hallitsemaan tunteitani paremmin – ilman ruokaa! Sen uskoisin myös olleen vaikeinta matkalla.

Mikä on ollut vaikuttavin kommentti tuttavalta/ystävältä jonka olet saanut tämän painonpudotuksen aikana?

Vielä ei kukaan ole kommentoinut, enkä ystäviä ole nähnyt nyt tässä superdieetin aikana ollenkaan. Toivottavasti niitä kommentteja vielä tulee! :) Mies on kyllä joissain tilanteissa sanonut mun pienentymisestä ja ettei vatsa enää pömpötä.

Tunnistatko syyt, jotka ovat johtaneet ylipainoosi / pitänyt sinut ylipainoisena?

Olen yrittänyt pohtia näitä syitä koko aikuisikäni. Ongelma on lapsuudestani johtoisin, koska olin silloinkin jo ylipainoinen. Alkuun kirjoitinkin tästä aiheesta blogitekstin, mutta voisin jossain vaiheessa kirjoittaa uudestaan ja miettiä asiaa omasta näkökulmasta syyttämättä lapsuuttani. Mutta nyt viimeisten vuosien pääsyy lihomiseen on ehdottomasti parisuhde. Tutustuin roskaruokaan miehen kautta ja useita kertoja viikossa tuli haettua pikaruokaa kotiin, jo seurustelun alussa. Siitä sitten alkoi lihominen ja vuorotellen laihtuminen. Toinen syy miksi olen lihava, on karkki. Oon syönyt karkkia lähes päivittäin ihan jostain 6-vuotiaasta saakka. Lapsena tein sen salaa, nyt aikuisena tuli aina haettua karkkipussi illaksi kotiin. :( Ja kaikkiin tilanteisiin liittyy vahvasti tunnesyöminen!!

Oletko koskaan yrittänyt laihtua ihmedieeteillä?

Yläasteikäisenä pudotin 20kg laihdutuskeitolla ja rankalla liikunnalla + sen jälkeen painonvartijoiden pisteillä. Muistan, kuinka kesälomalla heräsin, tein vhs-kasetilta rankan  aerobictreenin ja sen jälkeen lähdin vielä juoksemaan pururadalle vähintään tunniksi! Ja päivän aikana söin vain 1-2 lautasellista sitä laihdutussoppaa :D Ei siinä hyvin käynyt, lihoin lukion aikana melkein 30kg. Aikuisena en ole kokeillut ihmedieettejä, vaan aina pyrkinyt laihduttamaan ”oikea oppisesti” ja rennosti, mutta mulla ei ole ollut itsekuria luopua oikeasti niistä asioista, joihin olen koukussa. Tää superdieetti on siitä mahtava, että saa tavallaan elimistön aineenvaihdunnan toimimaan kunnolla ja sitten kun on saanut näiden avulla kiloja karistettua niin on helpompi koota sitä loppuelämän ruokavaliota näistä aineksista ja lisäämällä värikkäitä kasviksia, hieman hedelmiä ja hieman hiilihydraattia. Kyllähän tätä voi sanoa ihmedieetiksi kun tämä toimii niin hyvin :D

Kuinka luulet painonpudotuksen vaikuttavan itseesi/luonteeseesi kun olet päässyt tavoitteeseen? Onko elämäsi silloin parempaa?

Uskoisin (ainakin toivon) olevani itsevarmempi, joka sitten taas näkyisi enemmän iloisuutena ja sosiaalisuuteena. Tai iloisuus ja energisyys olisi yhteydessä yleiseen fyysiseen hyvinvointiin. Nyt olen hieman arka ja pelkään nolaavani itseni, ”koska olen jo muutenkin lihava”. Hölmö selitys mutta pidän itseäni huonompana kuin ns. normaalit ihmiset, koska olen lihava, eikä esim. työpaikallani tai ystäväpiirissä ole muita lihavia. Olin myös aikoinaan koulussa yksi harvoista lihavista ja se vaikutti itsetuntoon. Sen puolesta uskoisin, että elämä olisi parempaa, eikä tarvitsisi koko ajan murehtia laihduttamista tai potea huonoa omaatuntoa herkuttelusta.

Kuka on sun tärkein tukija?

Mies :) Koska asutaan kuitenkin yhdessä niin tästä projektista tulee juteltua enemmän tai vähemmän päivittäin.

MUUT

Mitkä ovat lemppariblogisi?

Luen paljon blogeja, mutta sanotaan nyt vaikka nämä :)



Minä haluaisin ikuisena herkkusuuna tietää, että mitkä on vaikka kaksi sellaista herkkua joista et ikinä missään nimessä luopuisi? en nyt tarkoita että "karkki" tai "jäätelö", vaan tarkemmin, eli vaikka Suffelipuffit ja Jättis. :D

Nyt on pakko vastata niinkin laajasti, että leffavuokraamojen irtokarkit :D Ostan harvoin muita karkkeja. Ja sieltä löytyy kaikkia lemppareita lakritsista suklaaseen ja hedelmäkarkkeihin ;) Toisen valinta onkin todella vaikea!! En oikeasti keksi, mistä en voisi luopua. Pakko taas vastata yleisesti, että suolaiset leivonnaiset kuten piirakat ja pikkusuolaiset. En keksi tarkemmin, sorry!

Mikä on sun lempiruoka ja onko se aina pysynyt samana?

Yksi lempiruoka on lasagne, joka on pysynyt samana lapsesta asti.


Mitä tekisit jos saisit yhtäkkiä 10 000 euroa?

Apua… veikkaan, että raha menisi meidän taloon. Remonttiin tai sitten mä ostaisin pihalle paljun ja tynnyrisaunan! Haaveilen niistä :) MUTTA jos saisin käyttää sen täysin itseeni eikä meihin, niin lähtisin matkalle jonnekin kauas ja shoppailisin paljon vaatteita ja sisustaisin kotia!

Lempisuklaasi?

Tykkään melkein kaikesta :D Vähän olotilan mukaan aina ostan suklaapatukan. Uusi Maraboun Starburst on hyvää, sitten tykkään tuplasta, snickersistä, pollyistä. Maraboun ja fazerin suklaalevyistä lempparit on minttukrokantti, daim ja pähkinäsuklaa. Ainiin, joulukonvehdeista tykkään eniten Juliasta.

Mitkä asiat sai sinut aloittamaan blogin kirjoittamisen? Oliko se hetken mielijohde vai olitko suunnitellut sitä etukäteen?

Itse asiassa pohdin viime kesänä elämäntapamuutosta ja miten haluan sen aloittaa. Motivaatio oli kova ja sitten eräällä mökkireissulla muistaakseni keksin, että perustan laihdutusblogin, jotta saan motivaatiota ja paikan minne purkaa laihdutusjuttuja. Olin ihan innoissani sen keksimisestä ja kotona aloinkin innolla blogia väsäämään. Oon todella tyytyväinen, että olen jaksanut blogata jo heinäkuusta asti ja nyt vasta olen kunnolla innostunut.

Millainen suhde sinulla on alastomaan vartaloosi? Kehtaatko käydä uimahalleissa, kavereiden kanssa saunassa jne?

Todella huono. Häpeän itseäni, uimahallissa on varsin kamalaa kun on peilit! Mutta kyllä mä saunon uimahallissa ja uiminen mua ei ole koskaan hävettänyt uikkarissa. Harrastan sitä niin paljon ja varsinkin kesäisin. Mutta kavereiden kanssa saunominen tuntuisi ahdistavalta.

Oletko huomannut rakastavasi/pitäväsi jostain asiasta jota aiemmin ajattelit vihaavasi?

Hmm, no ehkä asennoituminen on muuttunut terveellistä ruokaa ja liikuntaa kohtaan. Niiden noudattaminen on mulle ollut mahdottomuus, mutta nyt se on ollut helppoa. Olen myös oppinut syömään maitorahkaa, ennen en siitä välittänyt juurikaan.

Mikä on elämän tarkoitus? ;)

Jaa-a, sen kun tietäisi! Pohdin tätä asiaa usein ja ehkä pikkuhiljaa olen päätymässä siihen, ettei ole mitään merkitystä miten päämäärään pääsee, jokaisella on sinne omat tiensä. Ja se päämäärä on elämässä mun mielestä onnellisuus. Toinen ihminen tulee onnelliseksi aivan eri asioista kuin toinen ja se pitää hyväksyä. Ei tarvitse elää elämäänsä valmiiksi kirjoitetun mukaan, tai niin kuin yleensä ajatellaan. Haluaisin oppia ajattelemaan itsekin niin, ja olla ajattelematta liikaa kaikesta et mitä ihmisetkin ajattelee. Nuorena odotin elämältä sitä, että löydän miehen, rakastun, menen naimisiin, opiskelen ja saan työn, ostan omakotitalon ja teen lapsia. Kaikki muut on toteutuneet paitsi lapset (vielä). Joten nyt on siitä syystä sellainen vaihe, että pohdin paljon mitä haluan vielä elämältä kun olen nuori, ja tuntuu ettei tämä riitäkään mulle. Kyllästyn helposti tylsään ja tasaiseen elämänvaiheeseen. Haluaisin matkustella, muuttaa vaikka ulkomaille, tehdä kaikkea jännää, perustaa vaikka jonkun puodin! Ja äitiydestä olen haaveillut ihan nuoresta asti. Toivon, että se onnistuu paremmin painonpudotuksenkin myötä. :) Myös ihmiset ympärillä tekevät elämästä onnellisen, ja toisinaan koen itseni yksinäiseksi. Olenkin saanut uusia ystäviä netin kautta mm. tämänkin projekin avulla. Ja se on ihan mahtavaa!

Mitä kaikkea askartelet? Kuvaatko tekeleesi?

Tykkään askarrella kortteja (erilaisin tekniikoin kuten 3D ja lautasliinatekniikka), teen helmikoruja, joskus innostuin saippuan teosta ja neulahuovutuksesta… mun kiinnostukset vaihtelevat usein. Haluaisin askarrella paljon enemmän ja keksiä uusia ideoita, mitä voisi tehdä. Lautasliinateknikkaa käytin jossain vaiheessa paljon puuesineisiin. En ole mikään supertaitava, mutta nautin käsillä tekemisestä. Parhaillaan teen huovutuspalloista pannunalusta, ja pallojen huovuttamisessa onkin kova homma!

Onko sinulla joku tiettu tavoitevaate?

Mulla on yksi iso Ikean kassillinen pieneksi mennyitä vaatteita, joita olen yrittänyt myydä mm.itsepalvelukirppiksellä ja kesällä ulkokirppiksellä. Ei vaan ole oikein menneet kaupaksi. Mitään varsinaista tavoitevaatetta ei ole, odotan enemmänkin sitä että pääsen kauppaan shoppailemaan ihania vaatteita!


Hyvää Ystävänpäivää kaikille! Toivottavasti jokaisella on edes yksi hyvä ystävä, olkoot se sitten äiti, sisko, lapsuudenkaveri tai vaikka koira! :)

2 kommenttia:

  1. Tätä oli mielenkiintoista lukea :) hyviä kysymyksiä ja tietenkin vastauksia ;)

    VastaaPoista
  2. Minäkin tykkään kovasti sinun blogista. :)

    VastaaPoista